+31(0) 6 45024643 info@simple-hearted.nl

Januari, de eerste maand van een nieuw jaar. Voor velen is januari dé tijd om aan de slag te gaan met goede voornemens. Dé maand om met een schone lei te beginnen en spijkers met koppen te slaan! Of toch niet?

Vaarwel trouwe vrienden Koek & Snoep! Hallo sportschool!
Misschien herken je het wel: in december besluit je om het nieuwe jaar goed te beginnen door voorgoed af te rekenen met je slechte gewoontes. Die overtollige kilo’s moeten er nu echt af! Op nieuwjaarsdag barst je haast uit elkaar van de oliebollen én van de goede voornemens. Je neemt een sportabonnement, schrapt alle snoep en koek uit je leven en je schaft een nieuw receptenboek aan. In het begin gaat het prima, je gaat trouw 2 keer in de week naar de sportschool, er is geen snoep of koek meer in je huis te bekennen en je volgt dagelijks de recepten uit het boek. Het aangeboden gebakje sla je met gemak af en je voelt je een ware superheld. Maar na een aantal weken zet je geen voet meer in de sportschool, in je voorraadkast liggen je trouwe vrienden Koek & Snoep weer naar je te lachen en je receptenboek ligt ongebruikt in een hoekje te liggen. Wat is er gebeurd???

Waarom goede voornemens altijd sneuvelen
Over het algemeen richten goede voornemens hun pijlen op een wijziging van leefstijl. Een leefstijlwijziging houdt in dat je iets wilt veranderen aan jouw manier van leven. Misschien wil je minder stress, een beter slaappatroon, meer energie, gezonder eten, meer bewegen, aardiger zijn voor je partner of minder roken. Om dit soort goede voornemens tot een blijvend succes te maken dien je jezelf te richten op de lange termijn en dien je met name jouw gedrag blijvend te veranderen. Gedrag wat je al jarenlang -misschien zelfs het grootste deel van je leven- doet en ook nog eens op de auto-piloot, zonder erbij na te denken. En precies dát moet blijvend veranderen om ook jouw goede voornemens tot een blijvend succes te maken.

Volgens psycholoog en stress-expert Thijs Launspach sneuvelen goede voornemens over het algemeen altijd omdat een echte (en dus blijvende) gedragsverandering heel, heel moeilijk te realiseren valt. Wanneer ook jij ooit een poging hebt ondernomen waarbij een echte gedragsverandering noodzakelijk was, zoals bij afvallen, meer sporten of minder alcohol drinken, dan zul je dit zeker kunnen beamen. De vraag is natuurlijk hoe het komt dat een echte gedragsverandering zo moeilijk te maken is?

Korte termijn beloning versus lange termijn beloning
Onderzoek heeft aangetoond dat het menselijk brein is uitgerust met een beloningssysteem, het mesolimbisch circuit. Hierdoor ben je van nature geprogrammeerd om jezelf zo snel mogelijk te belonen en blij te maken. Het beloningsproces is een ervaring welke je direct genot brengt, zonder hierop te hoeven wachten, aldus de John Hopkins Universiteit. Dit beloningssysteem maakt dat je eerder kiest voor de beloning op korte termijn, zelfs wanneer de korte termijn beloning op de lange termijn destructief ofwel (zeer) schadelijk voor je is!! Hoe kan dat?

Op het moment dat jij een doel behaalt wordt het beloningssysteem in jouw hersenen geactiveerd. Er wordt dopamine -ofwel het beloningsmolecuul- vrijgemaakt en dat zorgt ervoor dat jij jezelf heel goed gaat voelen. Zo goed zelfs, dat het verslavend werkt! Je raakt dus letterlijk verslaafd aan dit goede gevoel! Dit verslavende aspect kan ervoor zorgen dat jouw goede voornemens in het water vallen doordat jij hierdoor voor de korte termijn beloning kiest in plaats van voor de lange termijn beloning. Neerploffen op de bank met je beste vrienden Koek & Snoep levert nu eenmaal eerder een goed gevoel op, dan na maanden intensief sporten strak in je vel te zitten.

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat, in het bijzonder wanneer het je tegenzit en het je veel energie kost om je nieuwe gedrag te handhaven, er een grote kans is dat je overschakelt op korte termijn beloning. (Batemen, 2017)

Goede voornemens zijn merendeels vage wensen met radicale omslagambities
Wat als je goede voornemens hebt zonder concreet stappenplan? Wat als je niet goed hebt nagedacht over de stappen die nodig zijn op de lange termijn om je goede voornemens te laten slagen? Wat als je poogt om per direct en radicaal het roer om te gooien en je teveel, te snel wilt veranderen? Dan is de kans groot dat jouw goede voornemens in de categorie vage wensen met radicale omslagambities vallen. Waardoor je eerder ten prooi zult vallen aan jouw verslaving en eerder kiest voor de korte termijn beloning. Met als gevolg dat jouw goede voornemens -mogelijk voor de zoveelste keer- in het water vallen.

Om je goede voornemens tot een blijvend succes te maken dien je jouw goede voornemens om te zetten naar een goed doordacht, concreet en gedetailleerd stappenplan. Hoe concreter en gedetailleerder, hoe groter de kans van slagen. 

Maak een stappenplan dat via kleine tussendoelen leidt naar je ultieme einddoel.

De kleine tussendoelen zijn erg belangrijk, deze stillen jouw verslaving en zucht naar korte termijn beloningen. Zorg dus dat je tot in de kleinste details weet wat je einddoel is, wat je tussendoelen zijn, wanneer en hoe je deze gaat bereiken. Zorg voor een stappenplan waarbij je bij alles wat je doet en laat, gericht blijft op je einddoel en laat de korte termijn doelen je verslaving stillen en je motiveren jegens je einddoel. BigBang implementaties werken zelden effectief, beter is het om te werken in stapjes aan de hand van een goed doordacht stappenplan.

En dan nu: de grootste oorzaak voor het mislukken van goede voornemens!
Ja maar wat nou als je jouw goede voornemens hebt omgezet in een concreet stappenplan met alle beschreven toeters en bellen en het lukt nog steeds niet? Dan heeft jouw onderbewustzijn een compleet ander doel dan jij hebt bedacht op bewust niveau. Want jij kunt bewust namelijk wel heel veel willen, maar uiteindelijk is jouw onderbewustzijn de baas en degene die jouw gedrag bepaalt. (https://simple-hearted.nl/doelen-behalen-jouw-onderbewustzijn-is-de-baas/)

Jouw brein als ijsberg
Stel jezelf voor dat jouw brein een ijsberg is. Een klein deel steekt boven het wateroppervlakte en het overgrote deel ligt verscholen onder water. Dat kleine deel boven het wateroppervlakte is jouw bewustzijn en zelfs nog geringer dan bij een echte ijsberg het geval is.Volgens sommige psychologen bepaalt jouw bewustzijn slechts 1% van je gedrag!

Het gedeelte dat verscholen ligt onder water is het deel wat jouw onderbewustzijn voor zijn of haar rekening neemt, maar liefst 95 tot 99%! Het meeste doe je zonder na te denken. Want ben je jezelf bewust nu, op dit moment terwijl je dit leest, van je lichaamshouding, heb je controle over hoe je hart klopt en ben je wellicht bewust aan het krabben omdat je jeuk ervaart?

Je hebt geen motorboot maar een roeibootje!
Leef jezelf nu eens in dat jij in een roeibootje zit, dicht bij die ijsberg. Al roeiend zit je in je bootje en je hebt je goede voornemens, je hebt een bepaald doel voor ogen, daar wil je naartoe. Je hebt jouw doel voor ogen, die overtollige kilo’s moeten er nu echt af!

Het nieuwe jaar is begonnen en je denkt: ‘Ik ga er voor!’ Je hebt een sportabonnement en een nieuw receptenboek gekocht en denkt: ‘Dit keer gaat het me echt lukken!’ En je begint met frisse moed! Maar hoe ga je jouw doel bereiken? Door te roeien, je moet actie ondernemen want je zit in een roeibootje. Wanneer je een motorbootje had gehad dan was het heel makkelijk geweest, maar helaas, je moet roeien met de riemen die je hebt. Stel jezelf zo voor dat die roeispanen jouw hele opvoeding bevatten, al jouw normen en waarden, al jouw kennis en al jouw vaardigheden en overtuigingen.

Je roeit en je roeit en het gaat fantastisch, wat doe je het goed. Maandag gaat fantastisch, dinsdag ook, woensdag ervaar je even een dipje -waar je niet aan toegeeft- want je zegt die avond tegen jezelf: ‘Het gaat me lukken, ik hoef geen Koek & Snoep!’ Je kunt het inderdaad prima weerstaan en je roeit door naar donderdagavond en het gaat redelijk oké…en dan is het vrijdagavond en je denkt: ‘Ach, dat ene koekje kan toch eigenlijk geen kwaad?’ En je pakt dat koekje…..en eer je er echt erg in hebt, is het hele pak met koekjes vertrokken en in jouw maag terechtgekomen. Met als gevolg dat je, voor je het goed en wel beseft, je goede voornemens overboord hebt gegooid en denkt: ‘Laat maar, ik kan het niet, zie je wel, IK KAN HET NIET!’

Logica, beredenering en wilskracht
Weet je, jouw bewustzijn reageert puur en alleen op basis van logica, beredenering en wilskracht. Het is bijvoorbeeld logisch dat je af wenst te vallen omdat je overgewicht ervaart. Je kunt ook volledig beredeneren waarom het verstandig is om af te vallen: beter voor je gezondheid, beter voor je zelfvertrouwen etc. En je gebruikt alle kracht die je hebt omdat je het zo ontzettend graag wilt. Je roeit en je roeit en je roeit!

MAAR, op de een of ander manier wil je wel die kant op, richting je doel, maar iedere keer ervaar je ook iets van weerstand, het lijkt wel onderstroom? Alsof jij de kant van je doel op wenst te gaan en iets anders in jou de andere kant op wenst te gaan!? Je roeit wel ijverig op het wateroppervlakte richting je doel. Maar dat doe je met je bewustzijn, met die 5-1%. Met behulp van logica, beredenering en wilskracht.

Jouw onderbewustzijn – die 95-99% onder water – die onderstroom, die snapt er niks van, want ergens in een ver verleden heeft het geleerd dat eten jou iets heel erg waardevols oplevert. En jouw onderbewustzijn wil absoluut het allerbeste voor je. Dus heeft het, speciaal voor jou, een automatisch patroon gecreëerd van eetgedrag. Zodat jij daar niet meer over hoeft na te denken en dus energie bespaart. Het gaat als het ware vanzelf. En zo heb je dat waardevolle gevoel, zonder nadenken en zonder energieverspilling, heel vlug binnen handbereik! Ja, waardevol, want misschien levert eten je troost, mogelijk brengt het je rust of wellicht geeft het je een gevoel van veiligheid.

Je hoort je onderbewustzijn als het ware vragen: ‘Waarom wil je nu ineens niet meer eten zoals je deed? Het geeft je toch nog steeds dat gevoel van troost, van rust of veiligheid? Stop nou met dat geroei, zie je wel, je wordt onrustig, eet die koekjes, dat helpt! Dan voel je jezelf weer getroost, rustig of veilig.’

Beelden en emoties zijn de baas!
Het punt is, jouw onderbewustzijn snapt er oprecht helemaal niets van. Jouw onderbewustzijn -die onderstroom- heeft namelijk een eigen taal. Een taal die bestaat uit beelden en emoties. Alles wat je bewust doet, dat doe je op basis van logica, wilskracht en beredenerend vermogen. Maar alles wat je doet via jouw onderbewustzijn, dat doe je op basis van emoties en beelden.

Je zou het kunnen vergelijken met dat jouw onderbewustzijn Frans spreekt en jouw bewustzijn Nederlands. Ze verstaan elkaar niet, het klikt niet, de 1 wil de ene kant op en de ander de andere kant. En jouw onderbewustzijn, die onderstroom, die 95-99%, die wint het simpelweg. Jouw onderbewustzijn is de baas.

Help?
Hoe nu verder wanneer jouw onderbewustzijn andere doelen heeft dan jouw bewustzijn? Hoe krijg je die twee weer op 1 lijn? Met behulp van hypnotherapie is het mogelijk om jouw bewustzijn en onderbewustzijn weer samen te laten werken. Hypnose werkt namelijk rechtstreeks met jouw onderbewustzijn door het gebruik van beelden en emoties. De taal van jouw onderbewustzijn. Hoe mooi is dat?

Een warme groet van Wim en Jeanet